jeg husker det som om det var i går. Det var sommeren 1998 og foreldrene mine og jeg sto i kø På Euston Station for å kjøpe billetter til toget Til Liverpool. Min far hadde lovet meg en pilegrimsreise Til Penny Lane, Strawberry Fields og Cavern Club for en straight-a akademisk prestasjon, og jeg hadde oppnådd det målet ved å overvinne den forbløffende kraften I En Kjemi lærebok for å lulle meg inn i en god søvn. Vi hadde brukt noen dager I London å se andre relevante historiske steder som Carnaby Street, Abbey Road Og Denmark Street, og vårt neste skritt i planen var å dra nordover for en utflukt som vil inkludere Liverpool, Birmingham Og Manchester(jeg var fortsatt forelsket I Liam Gallagher på den tiden).

uansett, vi hadde endelig gjort det til køens leder da to figurer i rommede drakter som bærer kofferter i hendene og fags i munnen nærmet seg linjen med harried, hektisk utseende på ansiktene sine. De så mot slutten av køen, som var omtrent ti transaksjoner dypt, så på sine klokker og utvist noen kraftuttrykk.

«Du ser ut til å ha det travelt,» bemerket jeg. «Vil du gå foran oss? Vi har tid.»

» Å, takk!»sa den høyere, pene. Som flaks ville ha det, et vindu ble tilgjengelig umiddelbart og pen en stormet mot det, forlater meg med sin ledsager, som lignet en rødhåret versjon Av Marty Feldman.

«Toget går om fem minutter,» forklarte han, øynene hans rullet hver hvilken vei.

vår chat ble avbrutt av en plutselig utbrudd av frustrasjon fra hans følgesvenn. Tilsynelatende hadde han kjørt inn i en ulempe, men han brukte et uttrykk jeg aldri hadde hørt før, en slik åpenbar kraft og uttrykksfull innvirkning at det rystet meg til kjernen i min sjel.

» Å, for helvete!»

Fra det øyeblikket fremover adopterte Jeg den setningen som min egen, og lagret den bare for svært spesielle anledninger da jeg trengte noe for å uttrykke fullstendig og fullstendig vantro på dumheten til den menneskelige arten.

Spol frem til slutten av 1999. Midt i spådommene TIL Y2K doom og dysterhet, publiserte alle medier sine» best of the century » – lister, som dekker beste bøker, beste filmer, beste sett med pupper . . . og selvfølgelig de beste albumene. Jeg var i et av bibliotekene spredt rundt Claremont Colleges, og fullførte forskning på en av mine første høyskolepapirer (jeg tror Det var en analyse av Hvordan Byrons klubbfot påvirket måleren Til Don Juan). Fordi stabiliteten Til Internett-tilkoblingen i sovesalene var et hoppballforslag i beste fall, bestemte jeg meg for å henge rundt og bruke et mer pålitelig tilgangspunkt for å finne ut hva som foregikk i musikkverdenen. Som var min vane på den tiden, begynte jeg Med Den Nye Musical Express, ELLER NME. Akkurat der på forsiden var nyhetene: NME hadde kalt Pet Sounds det beste albumet fra det 20. århundre.

«Å, for helvete,» utbrøt jeg, med stor intensitet og volum, krasjet stillhet og bibliotek tabuer som om en to-tonn bombe hadde revet gjennom taket. Alle så på meg i overraskelse, noen grell, noen smilende, men jeg hadde gitt dem et øyeblikk de ville huske alle sine liv, akkurat som herjet reisende I Euston Station hadde gitt meg.

Det er ingen tvil Om At Pet Sounds definitivt ville finne en plass på min topp albumliste-listen over de mest overvurderte albumene gjennom tidene. Ros og oppmerksomhet som har blitt toppet på denne posten har løftet den til nesten hellig status, en utvikling jeg finner helt ufattelig. Jeg har lyttet til albumet i mono og stereo, jeg har lest alle anmeldelser, jeg har lest essays som rettferdiggjør sin høye posisjon som det beste rockalbumet noensinne laget, jeg har sett på notene . . . Og Jeg kan bare konkludere med At Dette er et lærebokeksempel På Hva Hitler kalte » Den Store Løgnen.»Hvis du forteller massene en løgn som er så ekstravagant at ingen kunne tro at noen kunne gjøre det opp, vil de tro på løgnen.

Kristus, Selv Brian Wilson sa at Det ikke var så godt Som Rubber Soul, Og Rubber Soul er ikke Engang Beatles’ beste. Det er ikke Engang Beach Boys ‘ beste. Pet Sounds var et album som tok noen friheter med lyd og instrumentering som andre musikere hevdet påvirket deres innsats. Innflytelsesrik? Ja, antar jeg. Hørbar? Knapt. Hyggelig? Det avhenger av personlig smak, men da pappa og jeg snakket om inflasjonen Av Kjæledyrlyder til ikonisk status, gjorde han en veldig interessant kommentar. «Nå som du nevner det, har jeg hørt mange mennesker fortelle meg hvor flott det er og hvor innflytelsesrik det er, men jeg tror ikke jeg har hørt noen si at de faktisk likte det. Jeg tror ikke jeg har hørt noen av vennene mine spille det, og jeg kan ikke huske sist gang jeg spilte det.»

Om noe, avslører Pet Sounds iboende mangler I Beach Boys at De aldri var i stand til å overvinne. De måtte aldri betale sine avgifter, etter å ha levd en komfortabel hvit middelklasseeksistens i en typisk dysfunksjonell familie I Sør-California Drømmeverden på 1960-tallet. Deres tidligste musikalske påvirkninger var rene hvite mannlige trioer og kvartetter som The Four Freshmen, og selv om Mye er gjort om Hvordan Carl slått Brian på Johnny Otis ‘ radioprogram, the Beach Boys fordypet seg aldri i blues, soul Eller R & B i den grad Beatles, Stones og Kinks gjorde. Som sådan kan deres forsøk på å finne sporet ha vært matematisk korrekt, men manglet følelse. Beach Boys sanger kan få deg til å trykke på tærne, men de var helt uten den seksuelle spenningen som var tilstede i virkelig flott rock and roll. De produserte rent, hvitt brød rock and roll med vekt på harmoniene, ikke sporet.

En annen grunnleggende feil i bandet som kommer gjennom høyt og tydelig På Pet-Lyder, er at De aldri utviklet en sosial bevissthet (deres senere forsøk som «Studentdemonstrasjonstid» er ganske enkelt patetiske). Tekstene På Pet Høres alltid fanget i gult Av Wally Og Beaver rom: sanger som fine, rene, hvite high school barna kan spille på sine helg svømme parter. Åtte av de elleve vokalsangene på Pet Sounds er ungdoms kjærlighetssanger med tekster som drypper med tenårings naiveté, tradisjonelle middelklasseverdier og åpenbar sexisme. De beskriver en verden der jenter er ting som gutta passerer rundt; at det verste en jente kan gjøre er å endre og vokse; og hvor unge par aldri engasjere seg i pre-ekteskapelig kjønn. De to forsøkene på å håndtere personlig vekst eller meningen med livet ,» Jeg Vet At Det er Et Svar «og» jeg Ble Bare Ikke Laget For Disse Tider», inneholder ubehagelig uttrykte, uferdige tanker som legger opp til litt mer enn mental stammering. En outsider Ved Navn Tony Asher kan ha skrevet de fleste tekstene, Men Brian Wilson syntes de var fantastiske og The Beach Boys spilte dem inn. I 1966 Gjorde Ray Davies Ansikt Til Ansikt, John Lennon skrev «Tomorrow Never Knows,» Bob Dylan utgitt Blonde on Blonde og Selv McCartney kom inn i handlingen med » Eleanor Rigby.»Ignorerer en verden hvor forandring eksploderte rundt dem, Beach Boys sang fortsatt tekster som passer For Ozzie & Harriet Show.

og På Grunn Av Kjæledyrlyder kaller De Brian Wilson et geni? Før jeg behandler dette emnet, la meg forklare at jeg ikke tror at noe menneske som noen gang har levd, kvalifiserer som et geni: ikke DaVinci, Ikke Steve Jobs, Ikke Einstein, Ikke Mozart. Det er mye mer nøyaktig å si at folk har øyeblikk av geni; ingen er et geni 24/7, 365 for et helt liv. Hvert såkalt geni har produsert fjell av crap, teorier som ikke brøt ut eller ideer som var flat-out bisarre. Det har også vært millioner av geniale øyeblikk som vi aldri vil være klar over, fordi personen som hadde innsikt, ikke hadde kombinasjonen av tilkoblinger og flaks som kunne ha reddet geni-øyeblikket fra uklarhet. Brian Wilson hadde sikkert geniale øyeblikk, men du finner dem ikke på dette albumet-du hører dem på «I Get Around» og «Good Vibrations. Noen av låtene På Pet Sounds, som «Caroline No» og «God Only Knows» har nydelige melodier og fascinerende akkordmønstre, men tekstene er så barnslige at låtene ikke kan kvalifisere som geniale øyeblikk.

jeg kan forstå det innflytelsesrike aspektet Av Kjæledyrlyder. I tillegg til de komplekse akkordstrukturene i noen av låtene (selv om de mindre sjettedelene og sjettedelene begynner å bli kjedelige), peker de plutselige skiftene i nøkkel og tempo, de synkroniserte trommeangrepene, bruken av alternative instrumenter og den harmoniske kompleksiteten veien til nye muligheter. Jeg vet ikke om dyrelydene førte til slutten av «God Morgen, God Morgen», Men de var en annen melding om at grenser var der for å bryte. Men På en måte markerer Pet Sounds en regresjon i stedet for en progresjon, For Til tross for arrangementets kompleksitet var Brian Wilsons produksjonsstil fortsatt jordet I Phil Spectors «wall of sound» – tilnærming. Dette er en stor feil I Pet Lyder, for det er mange ganger når blandingen ikke klarer å tilstrekkelig skille instrumentene. Pepper Har Pet Sounds et utrolig lite lydfelt, noe som gjør at mange av arrangementene kommer over som veldig overfylt. Mens En del av dette kan ha å gjøre Med Brian Wilsons døvhet i det ene øret som førte Ham til å gjøre sine siste mikser i mono, er sluttresultatet mindre enn tilfredsstillende.

jeg vet ikke hvordan et album med en rotete blanding og piss-poor tekster kan kalles det største rockalbumet noensinne, men igjen, hva vet jeg? Jeg har tilsvarende lave meninger om andre angivelig store album, Fra Astral Weeks Til Exile on Main Street Til Abbey Road. Den eneste tingen jeg vil si til forsvar for min posisjon er at det er min skapelse og ikke har blitt påvirket av musikkindustriens propaganda . . . Og de gutta er bedre Enn Goebbels på å få folk til å tro på ting som ikke har grunnlag i virkeligheten—som troen på At Coldplay eller Lana del Rey faktisk har talent.

Pet Sounds er Phil Spector på syre, intet mer, intet mindre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.