pamatuji si to, jako by to bylo včera. Bylo léto 1998 a moji rodiče a já jsme stáli ve frontě na nádraží Euston, abychom si koupili lístky na vlak do Liverpoolu. Můj otec mi slíbil pouť do Penny Lane, Strawberry Fields a Cavern Club pro přímý akademický výkon,a tohoto cíle jsem dosáhl překonáním úžasné síly učebnice chemie, která mě uklidnila do zdravého spánku. Strávili jsme několik dní v Londýně, když jsme viděli další relevantní historická místa, jako je Carnaby Street, Abbey Road a Denmark Street, a naším dalším krokem v plánu bylo vydat se na sever na exkurzi, která by zahrnovala Liverpool, Birmingham a Manchester (v té době jsem byl stále zamilovaný do Liama Gallaghera).

každopádně jsme se konečně dostali do čela fronty, když se dvě postavy v zmačkaných oblecích s aktovkami v rukou a buzny v ústech přiblížily k linii s vyčerpanými, zběsilými pohledy na jejich tvářích. Podívali se na konec fronty, která byla asi deset minut hluboká, podívali se na hodinky a vyhnali několik zaklení.

„zdá se, že spěcháte,“ poznamenal jsem. „Chtěli byste jít před námi? Máme čas.“

“ Oh, děkuji!“řekl vyšší, dobře vypadající. Jak by to mělo štěstí, okamžitě bylo k dispozici okno a ten dobře vypadající se k němu vrhl a nechal mě se svým společníkem, který připomínal zrzavou verzi Marty Feldmana.

„vlak odjíždí za pět minut,“ vysvětlil a oči se mu valily každým směrem.

náš chat byl přerušen náhlým výbuchem frustrace od jeho společníka. Zřejmě by narazil na zádrhel, ale použil frázi, kterou jsem nikdy předtím neslyšel, jeden z tak zjevné síly a expresivního dopadu, který mě otřásl jádrem mé duše.

“ do prdele!“

od té chvíle jsem tuto frázi přijal jako svou vlastní a uložil ji pouze pro velmi zvláštní příležitosti, kdy jsem potřeboval něco, co by vyjádřilo úplnou a naprostou nedůvěru v hloupost lidského druhu.

rychlý posun vpřed do konce roku 1999. Uprostřed předpovědí Y2K doom and gloom, každé médium vydávalo své seznamy „best of the century“, pokrývající nejlepší knihy, Nejlepší filmy, Nejlepší sada prsa . . . a samozřejmě nejlepší alba. Byl jsem v jedné z knihoven roztroušených po Claremont Colleges a dokončil jsem výzkum jednoho z mých prvních vysokoškolských dokumentů(myslím, že to byla analýza toho, jak Byronova Klubová noha ovlivnila metr Dona Juana). Protože stabilita připojení k Internetu v kolejích byla přinejlepším skokovým míčem, rozhodl jsem se pověsit a použít spolehlivější přístupový bod, abych zjistil, co se děje v hudebním světě. Jak bylo v té době mým zvykem, začal jsem s novým hudebním expresem neboli NME. Přímo na titulní stránce byla zpráva: NME označila Pet Sounds za nejlepší album 20. století.

„jé, do prdele,“ zvolal jsem s velkou intenzitou a hlasitostí, naboural ticho a tabu, jako by dvoutunová bomba prorazila střechu. Všichni se na mě překvapeně dívali, někteří do očí bijící, někteří se usmívali, ale dal jsem jim okamžik, kdy si budou pamatovat celý svůj život, stejně jako mi dal obtěžovaný cestovatel na stanici Euston.

není pochyb o tom, že Pet Sounds by určitě našel místo na mém seznamu nejlepších alb-seznam nejvíce přeceňovaných alb všech dob. Chvála a pozornost, která byla na tomto záznamu nashromážděna, ji povýšila na téměř posvátný stav, vývoj, který považuji za zcela nepochopitelný. Poslouchal jsem album v mono a stereo, četl jsem všechny recenze, četl jsem eseje ospravedlňující jeho vznešenou pozici nejlepšího rockového alba, jaké kdy bylo vyrobeno, podíval jsem se na noty . . . a mohu jen konstatovat, že se jedná o učebnicový příklad toho, co Hitler nazval “ velkou lží.“Pokud řeknete masám lež, která je tak extravagantní, že nikdo nemohl uvěřit, že by to někdo mohl vymyslet, uvěří lži.

Kriste, dokonce Brian Wilson řekl, že to nebylo tak dobré jako Rubber Soul, a Rubber Soul není ani nejlepší Beatles. Podle mého názoru to není ani nejlepší Beach Boys. Pet Sounds bylo album, které trvalo několik svobod se zvukem a instrumentací, které jiní hudebníci tvrdili, že ovlivnili jejich úsilí. Vlivný? Ano, předpokládám. Posloucháte? Sotva. Příjemné? To záleží na osobním vkusu, ale když jsme s tátou mluvili o inflaci zvuků zvířat do ikonického stavu, udělal velmi zajímavý komentář. „Teď, když to zmiňujete, slyšel jsem, že mi mnoho lidí říká, jak je to skvělé a jak je to vlivné, ale nemyslím si, že jsem někoho slyšel říkat, že se mu to skutečně líbilo. Myslím, že jsem nikdy neslyšel, že by to někdo z mých přátel hrál, a nepamatuji si, kdy jsem to hrál naposledy.“

pokud něco, Pet Sounds odhaluje inherentní nedostatky v plážových chlapcích, které nikdy nedokázali překonat. Nikdy nemuseli platit své poplatky, protože žili pohodlnou existenci bílé střední třídy v typicky nefunkční rodině v vysněném světě jižní Kalifornie 1960.let. Jejich nejčasnější hudební vlivy byly čisté bílé mužské tria a kvartety jako The Four Freshmen, a ačkoli se toho hodně dělá o tom, jak Carl obrátil Briana na rozhlasový program Johnnyho Otise, Beach Boys se nikdy ponořili do blues, duše nebo R&B do té míry, že Beatles, Stones and Kinks. Jako takový, jejich pokusy o nalezení drážky mohly být matematicky správné, ale postrádaly pocit. Písně Beach Boys vás mohou přimět klepnout na prsty, ale byly zcela zbaveny sexuálního napětí přítomného ve skutečně skvělém rock and rollu. Vyráběli čistý, bílý chléb rock and roll s důrazem na harmonie, ne drážka.

další zásadní chybou v kapele, která prochází hlasitým a jasným zvukem Pet, je to, že si nikdy nevyvinuli společenské vědomí(jejich pozdější pokusy jako „Student Demonstration Time“ jsou prostě ubohé). Texty na Pet Sounds forever trapped in the amber of Wally and Beaver ‚ s room: písně, které pěkné, čistý, bílé děti ze střední školy mohou hrát na víkendových plaveckých večírcích. Osm z jedenácti vokálních písní na Pet Sounds jsou adolescentní milostné písně s texty kapajícími s dospívající naivitou, tradičními hodnotami střední třídy A do očí bijícím sexismem. Popisují svět, kde dívky jsou věci, které kluci kolem; že nejhorší věc, kterou dívka může udělat, je změnit a růst; a kde mladé páry nikdy zapojit do předmanželský sex. Dva pokusy vypořádat se s osobním růstem nebo smyslem života, „vím ,že existuje odpověď“ a “ pro tyto časy jsem prostě nebyl stvořen.“, “ obsahují trapně vyjádřené, nedokončené myšlenky, které přidávají něco víc než mentální koktání. Outsider jménem Tony Asher možná napsal většinu textů, ale Brian Wilson si myslel, že jsou úžasní a Beach Boys je nahráli. V roce 1966, Ray Davies udělal tváří v tvář, John Lennon napsal „zítra nikdy neví,“ Bob Dylan vydal Blonde on Blonde a dokonce McCartney se dostal do jednání s “ Eleanor Rigby.“Ignorovali svět, kde všude kolem nich explodovala změna, Beach Boys stále zpívali texty vhodné pro Ozzie & Harriet Show.

a kvůli zvukům zvířat nazývají Briana Wilsona géniem? Než se budu zabývat tímto tématem, dovolte mi vysvětlit, že si nemyslím, že žádná lidská bytost, která kdy žila, se kvalifikuje jako génius: ne DaVinci, ne Steve Jobs, ne Einstein, ne Mozart. Je mnohem přesnější říci, že lidé mají okamžiky geniality; nikdo není génius 24/7, 365 po celý život. Každý takzvaný génius vyprodukoval hory keců, teorie, které nevyšly, nebo nápady, které byly naprosto bizarní. Byly také miliony geniálních okamžiků, o kterých si nikdy nebudeme vědomi, protože osoba, která měla vhled, neměla kombinaci spojení a štěstí, které by mohly zachránit geniální okamžik před nejasností. Brian Wilson určitě měl geniální okamžiky—ale na tomto albu je nenajdete-uslyšíte je na „I Get Around“ a “ Good Vibrations.“Některé písně na domácích zvucích, jako „Caroline No“ a „Bůh ví jen“, mají krásné melodie a fascinující akordové vzory, ale texty jsou tak dětinské, že písně se nemohou kvalifikovat jako geniální momenty.

Dokážu pochopit vlivný aspekt zvuků zvířat. Kromě složitých akordových struktur v některých písních (i když menší šestiny a sedminy začínají být únavné), náhlé posuny v klíči a tempu, nesynchronizované útoky na bicí, použití alternativních nástrojů a harmonická složitost ukazují cestu k novým možnostem. Nevím, jestli zvuky zvířat vedly ke konci “ Dobré ráno, Dobré ráno,“ ale byly to další zprávy, že hranice byly pro prolomení. Ale v jednom smyslu, Pet Sounds znamená spíše regresi než progresi, protože navzdory složitosti uspořádání, styl produkce Briana Wilsona byl stále založen na přístupu Phila Spectora „wall of sound“. To je hlavní chyba v domácích zvucích, protože existuje mnoho časů, kdy mix nedokáže dostatečně rozlišit nástroje. Na rozdíl od seržanta Peppera má Pet Sounds překvapivě malé zvukové pole, takže mnoho aranží působí jako strašně přeplněné. Zatímco část z toho může mít co do činění s hluchotou Briana Wilsona v jednom uchu, která ho vedla k tomu, aby provedl své konečné mixy v mono, konečný výsledek je méně než uspokojivý.

nevím, jak může být album se zmateným mixem a chudými texty označeno za největší rockové album vůbec, ale na druhou stranu, co já vím? Mám podobně nízké názory na další údajně skvělá alba, od Astral Weeks přes Exile na Main Street po Abbey Road. Jedna věc, kterou řeknu na obranu své pozice, je, že je to moje tvorba a nebyla ovlivněna propagandou hudebního průmyslu . . . a ti kluci jsou lepší než Goebbels v tom, aby lidé věřili ve věci—které ve skutečnosti nemají žádný základ-jako víra, že Coldplay nebo Lana del Rey skutečně mají talent.

Pet Sounds je Phil Spector na kyselině, nic víc, nic méně.